Mätpenna / Testpenna med matning

545 kr
15+ I lager
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
805002

Vår omåttligt populära produkt!

RallyShop.se har nu börjat sälja något av det hetaste på marknaden, nämlingen en spänningstestare / testpenna / mätpenna / testmejsel som samtidigt har matningsfunktion! Denna fungerar mellan 6 till 24 volt, så fungerar både för motorcyklar och lastbilar med 24 volt!

Det här är ett oumbärligt verktyg vid felsökning av elektroniska komponenter i fordon och dylikt som ofta kan ersätta en multimeter. En LED-lampa indikerar rött vid spänning och grönt vid jord. Detta innebär att du kan felsöka jordfel, brutna kretsar, kortslutning, säkringar som gått, reläer, kabelbrott och mycket mycket mer!

Dessutom kan du med matningsfunktionen (både jord och ström!) köra elektroniska komponenter manuellt! Såväl lampor, bensinpumpar, fläktar, vindrutetorkare och så vidare! Delarna behöver inte ens vara monterade i fordonet, utan med den tillhörande jordklämman kan du mata direkt från ett batteri.Perfekt för att kontrollera att delen är fungerande redan innan du lägger ned tid på att installera den! Eller så kanske du vill felsöka en bensinpump, då är det bara att mata ström och se huruvida den pumpar eller ej!

Kommer med en 4.5m lång kabel som gör att du kan mäta var som helst i en vanlig bil. Går dessutom att förlänga utan skarvning med exempelvis vanliga startkablar, eller vilka andra kablar som helst som kan ta spänningen.

För närvarande har vi denna produkt på introduktionskampanj för enbart 495:-!

 

Användningsexepel: Jag hade problem med kylfläkten på min rallycrossbil (kylare+fläkt i bagagen). Den ville inte gå igång efter att bilen stått ett tag. Jag började med att koppla testpennans krokodilklämmor på plus- och minuspol på batteriet i bilen. Snabbkollade att jag var "ansluten" genom att få indikering på testpennan rött när jag matade plus och grönt när jag "matade" jord.

Därefter slog jag igång brytaren till fläkten och förde testpennan mot ingående och utgående plusanslutning på brytaren, bägge visade rött. Där var alltså ström både in och ut från brytaren. 

Därfter gick jag till bagagen och kollade pluskabeln in i fläktmotorn genom att trycka spetsen igenom kabelhöljet in i kardellerna. Den indikerade grönt och jag testade då med pennan att mata plus istället och då tuggade fläkten igång! 

Slutsats: Jag har alltså brott mellan fläktmotorn och brytaren. Jag började undersöka de skarvar som finns genom att kolla med pennan innan och efter och snabbt hittade jag en skarv som inte fungerade, jag klämde och ryckte lite försiktigt och då gick fläkten igång! Felet funnet! 

Från att jag fick tanken att hämta pennan till att felet var hittat tog 2,5 minuter! Jag tvivlar på att man utan tur lyckats hitta detta fel snabbare på något annat vis! Ett helt fantastiskt redskap vid felsök av elektroniska produkter!


Specifikationer:

Drivs med hjälp av batteriet du har till fordonet.

Anders beskriver hur detta verktyg fungerar: