RallyShop.se - Rätt Pris Direkt

Din kundvagn:

0 Antal varor
Till kundvagnen Till kassan
HANS, Head And Neck Support:

    Nedan följer en beskrivning på HANS, dess funktion samt vilka varianter som finns tillgängliga. Informationen på denna sida bygger främst på inhämtad information från aktiva i Sverige samt egna erfarenheter och tankar. Det som står här behöver alltså inte vara rätt utan ska ses som en inblick i hur jag som säljare/aktiv har upplevt detta skydd!

    HANS:
    HANS eller Head And Neck Support som förkortningen HANS står för är en Amerikansk uppfinning och har funnits inom bilsport i ganska många år. Denna typen av skydd benämns numera HNRS, Head and Neck Restraint System (huvud- och nackselessystem) där HANS är ett av märkena. Det finns fler HNRS-skydd på marknaden men inga har slagit igenom som HANS har gjort.

    Det är nu på senare år som FIA tryckt på och infört krav på skyddet inom många bilsportgrenar. De skandinaviska länderna är i stort sett de enda i Europa där det inte är krav på HANS i alla rallytävlingar! SBF har tagit beslut om att införa krav på skyddet succesivt och det väntas bli obligatoriskt i alla rallyklasser inom ett par år.

    Schroth är en av endast två licensierade tillverkare av HANS-skydd i Europa (Stand21 är den andra).

    HANS modeller:
    Schroth tillverkar i dagsläget två huvudmodeller av skyddet, Sport och PRO. Sportskyddet är det enklare och tyngre av de två medan PRO är den modell som finns i flest varianter. Sportskyddet finns endast med 20 graders vinkel och i storlekarna Medium och Large. PRO-skyddet finns i 10-40 grader samt Small till Large (XL kan specialbeställas).

    Vinkel & Storlek:
    Ska man vara helt säker på att välja rätt variant av skyddet bör man sätta sig i sin bil och testa! Har man inte möjlighet till detta ska jag försöka förklara grunderna för att göra ett så bra val som möjligt. Om vi utgår från den absolut vanligaste varianten, Medium 20 så betyder "Medium" storleken runt halsen och "20" vinkeln på skyddet i förhållande till lodlinjen. Storleken Medium är alltså vanligast och riktar sig till dig som har en halsomkrets på ca 38-45cm, har du mindre än detta är det Small som gäller, har du mer ska du troligen ha Large. Många som provar HANS för första gången (utanför bilen) upplever Large som det bättre alternativet eftersom det kan tyckas "skönare" runt halsen. Jag vill varna er lite för att ta ett bredare skydd, det kan nämligen bli så att axelrörelsen hämmas om man har ett bredare skydd då det trycker längre ut och på så sätt håller tillbaka axlarna mer än man är van att bältet gör. Är man endast kartläsare ser jag inga bekymmer med att välja ett bredare skydd då det kan vara bekvämare runt halsen och man har inte samma behov av att kunna röra axlarna. Det går att beställa XL-variant om man har rejält bred hals och ordentligt nackparti!

    Vinkeln är den som är svårast att få till! Det är stolens vinkel och din bröstgrovlek som bestämmer vad som är bäst för dig. Det bästa är att börja med att spänna fast sig i sin stol, sätta på sig sin hjälm (vilken hjälm som helst går bra) och kontrollera hur mycket plats det är mellan hjälmen och ryggstödet när man är i sin förarposition. Samtidigt som man gör detta bör man också slå ett öga på axelbälteshålen i stolen. Axelns övre kant ska inte vara högre upp än bälteshålets övre kant!!! Man ska också komma ihåg att HANS-skyddet bygger upp axlarna ytterliggare 2-3cm så helst ska det vara lite marginal till övre kanten på hålet för att få optimal verkan av skyddet. Om du konstaterar att det finns minst 5cm mellan huvudet och ryggstödet bör det gå att hitta ett HANS-skydd som fungerar utan att du behöver ändra stolen. Skulle det vara så att du har huvudet i stort sett emot ryggstödet säger det ju sig självt att det inte går att få in något mer där imellan utan att förändra något. En lösning kan vara att byta till en HANS-anpassad stol men då är det viktigt att man verkligen sitter rätt i den nya stolen annars kommer denna HANS-anpassade stolen inte göra någon nytta och det är inte speciellt stor skillnad på en "gammal" FIA-stol och en nyare HANS-anpassad. Det enklaste att göra för att skapa mer utrymme för skyddet är att fälla stolen lite bakåt, ju mer du fäller ju mer rätar du upp huvudet och ju mer plats skapar du för skyddet.

    När du konstaterat om det finns plats för skyddet är nästa steg att fundera på hur rakt ryggstödet är och hur grov du är över bröstet! Sitter man väldigt upprätt och inte är så grov över bröstmuskulaturen kommer förmodligen ett 20-gradersskydd peta på hjälmen när du spänner fast dig och du kan inte räta upp huvudet för skyddet är ivägen. För att lösa detta problem så ska man antingen välja ett 10-gradersskydd eller vinkla stolen mer bakåt. Ett tips är att innan man drar det sista på bältena så trycker man tillbaka skyddet med hjälmen för att det ska hamna på "rätt" plats (där det känns bra) då skapar man mer plats samtidigt.

    Är man grov över bröstmuskulaturen eller gillar att "ligga ner och köra" och testar med ett 20-gradersskydd kan det bli så att skyddet petar in i stolens nackstöd. Då gör man precis tvärt om, alltså rätar upp stolen eller byter till en större vinkel (30 grader).

    Remmarna:
    2008 introducerades glidande rem på HANS-skydden. Detta innebar att man gick ifrån standarden med två sepparata remmar (en höger och en vänster) till en enda rem som glider bakom skyddet när du tittar höger/vänster. Numera är alla HANS-skydd standardmonterade med glidande rem. Den glidande remmen finns i 3 längder, 425, 450 samt 475mm där 450mm är standard på Mediumskydden och 475mm är standard på Largeskydden. De som var tidigt ute med HANS och gick över till glidande rem (det går att byta på alla äldre modeller med fasta remmar) upplevde många gånger remmen som för lång, de tyckte de kom för långt innan remmen blev sträckt. De flesta kartläsare justerade sina fasta remmar ganska korta så att de grep in tidigt vid smällar, detta kan också underlätta läsningen då man kan vila huvudet med hjälp av remmarna och alla små slag tas upp av remmarna istället för nacken. Standardlängden på de glidande remmarna är lika med längden på de fasta remmarna när de kom från fabrik, alltså, om man justerar de fasta remmarna kommer den glidande remmen i standardlängd vara längre. Det går fortfarande att köpa sitt HANS skydd med fasta remmar (men nu kostar det extra...) om man vill kunna justera remmarna fritt. Men kom ihåg att rörligheten blir rejält lidande när man spänner in de fasta remmarna... En kompromiss som jag rekommenderat till många kartläsare är att välja den kortaste glidande remmen till sitt mediumskydd (425mm = 25mm kortare än standard) då får man stöd lite tidigare och man behåller fortfarande det mesta av rörligheten. Tidigare kunde jag erbjuda den kortare remmen utan pristillägg men numera är jag tvingad att sälja den kortare remmen bredvid = 750:- till.

    Som förare är det inte lika känsligt med remlängden och man vill ju oftast ha lite mer rörlighet så standardremmen brukar fungera fint. Kom ihåg att remmarna är designade att gripa in när nackmusklerna inte hinner/klarar bromsa huvudet vid en smäll, det är inte gjort för att gripa in så fort man rör huvudet! Ju kortare rem man har ju mindre kan remmen utvidga sig och bromsa smällen innan det tar helt stopp. Gör man en ordentlig avåkning ska remmen/remmarna bytas så att de inte blir stumma. Blir remmarna stumma finns det inget som bromsar upp innan det tar tvärstopp och det är inte bra för hjärnan!

    Jag är oftast aktiv som kartläsare och jag har valt Medium Sport med den kortare remmen.

    Bälten:
    Det är absolut vanligast att man behåller sitt gamla bälte när man börjar använda HANS (enda kravet på övrig utrustning är att det ska vara FIA-godkänt, det behöver inte vara datumgodkänt). Det finns en hel massa specialbälte anpassade efter HANS-skyddet och det smartaste bältet är ett 8p-bälte där man har dubbla axelband, ett 3tumsband mot axlarna och ett "extra" 2tumsband som har som sin enda uppgift att hålla HANS-skyddet på plats. Dessa bälten är av det lite dyrare slaget. Ett annat bältesalternativ är 2+3tumsbälte där det vanliga 3tums axelbandet smalanr av över skyddet för att sedan bli 3tum igen innan låset. Fördelen med detta är att ju smalare band man har ju bättre stannar bandet kvar på sin rätta plats på skyddet. Det finns även en del specialbälten från Schroth med "Slip Stop" material som gör att bältet stannar kvar ännu bättre. Jag brukar rekommendera mina kunder som väljer den dyrare varianten av HANS (HANS PRO) att ta en funderare på om de inte ska byta bälte också då bältet lättare glider av PRO-modellen än Sportmodellen som har rejäla bältesvingar som ser till så att bältet blir kvar. 3tumsbälte har visat sig fungera alldeles utmärkt ihop med Sportmodellen. En sak man kan göra för att underlätta är att korsa axelbanden bakom stolen, detta gör att bältet håller sig kvar lite bättre. Man ska också se till så att inte bältesspännaren hamnar uppe på skyddet för då tenderar den att lossna mer och mer på sträckan. Spännaren ska sitta precis nedanför skyddet, då lossnar den inte p.g.a HANS-skyddet.

    OBS! Det är väldigt viktigt att man spänner fast sig ordentligt när man använder HANS. Gör man inte det kan skyddet ryckas loss från bältet och då blir bältet slakt och det gör att kroppen far runt mer än nödvändigt och det leder ju i sin tur till värre skador.

    HANS "Friendly", HANS Anpassad:
    Tyvärr så introducerades HANS-skyddet ganska snabbt och många leverantörer av övrig utrustning hann inte riktigt med i svängarna. Jag vet inte hur det går till när man homologerar en FIA-stol men jag anar att detta kostar en del och man gör helst detta så sällan som möjligt... Detta tror jag kan vara en anledning till att de s.k. HANS-anpassade stolarna inte är sådär väldans HANS-anpassade när man börjar kolla dem lite nogrannare! Jag antar också att tillverkaren har vissa möjligheter att förändra en stol som är homologerad utan att behöva göra om homologeringen helt. Detta tror jag tillverkarna har utnyttjat för att spara pengar när de har gjort sitt stolprogram "HANS Anpassat". Om du ska köpa ny stol rekommenderar jag att kontrollera följande för att göra HANS-användning så smärtfritt som möjligt:

    1. Se till så att axeln inte går över bälteshålens högsta punkt, där ska helst vara ett par cm tillgodo uppåt. Är axeln under bälteshålet är det inte lika farligt. Är axeln över bälteshålet pressas ryggen ihop av bältet vid en krasch...

    2. Se till så att bälteshålen i ryggen inte sitter precis bredvid varandra, det bör vara minst en decimenter imellan hålen på bredden! Detta för att bältet så naturligt som möjligt ska lägga sig rätt över HANS-skyddet.

    Dessa två punkter anser jag vara viktigare än om den s.k. urgröpningen i ryggstödet finns där eller inte...

    Se nu till att köpa HANS-skydd av någon som vet vad han snackar om! Hos oss på RallyShop.se kan du alltid få prova ett HANS-skydd i din bil i anslutning till tävlingar vi besöker så du vet om du behöver åtgärda något i bilen för att kunna använda skyddet. Anmäl helst i förväg bara så tar vi med några olika modeller. Vi hyr även ut HANS Sportskydd tävling för tävling om det finns intresse.