RallyShop.se - Rätt Pris Direkt

Din kundvagn:

0 Antal varor
Till kundvagnen Till kassan

Dags att ta klivit in i världens häftigaste bilsport?

Rallysporten är unik som motorsport, här går det i 200 km/h stundtals, tätt intill stenmurar och stabila träd utan avåkarzoner och skyddande barriärer. Det är kanske detta som gör sporten så nervkittlande och adrenalinstinn? Här handlar det inte om att nöta en bana utan att göra nya bedömningar in i varje sväng! Sporten ställer höga krav på både arrangörer och aktiva när det gäller säkerhet. Det finns tydliga regler för vad som är tillåtet eller ej i varje bilklass.

På denna sida finner du råd och tips gällande bilval och hur du på enklaste vis tar dig in i rallygänget!

 

Valet av bilklass
Innan man påbörjar sin rallykarriär är det vettigt att fundera över vilken bil man ska satsa på. Vi har idag ett antal grundklasser på nationell nivå enligt följande pris/effekt ordning (billigast/svagast först):


* Grupp E. Även kallat Ekonomi. (i norrland kör man ett vassare Ekonomireglemente)

* VOC - Volvo Original Cup

* Grupp H 2wd

* Grupp H 4wd

 

1. Grupp E.
Denna instegsklass fungerar mycket bra och dess populäritet ökar för varje år. Bilarna är mycket standardbetonade och förhållandevis billiga. Det är endast 2wd bilar som är tillåtna och mycket lite ombyggnad.

Man köper en vinnarbil för mellan 50 och 80 000kr. Det som begränsar bilvalet för denna klass är en vikt/effekt koefficient (ett värde) som är fastställt till 15,0 kg/kW. Man tar och kollar upp sitt objekt på exempelvis "fråga på annat fordon" via transportstyrelsens hemsida. Här tar man fram bilens tjänstevikt samt effekt i kW (kilowatt) sedan delar du tjänstevikten med effekten och får då ett värde. Ju närmre värdet är 15,0 ju bättre lämpad är bilen för klassen! De flesta bilar som går i Grupp E ligger mellan 15,0 och 18. Får du ett värde på över 18 så är det nog ingen direkt idé att bygga. Blir ditt värde 14,5-14,9 så kan det kanske finnas en modell av samma bil med mer extrautrustning som gör att bilens tjänstevikt är något högre (t.ex. skinnstolar, AC, elhissar m.m.) och därmed klarar den gränsen på minst 15,0. Det är bara att jaga på Blocket! OBS! Har bilen dragkrok monterad så ska ca 20kg dras av på tjänstevikten (detta görs av SBFs tekniker när tillstånd ska införskaffas så tänk på detta reda från början).

När du hittat ett objekt du tror kommer passa dig bra och du gjort slag i saken så är det dags att kontakta en motorklubb ansluten till SBF samt ditt distrikts tekniker. Du finner information om klubbar och tekniker på SBF.se. Klubb måste man vara med i för att få licens och teknikern behöver du ha ett tillstånd av för att få dra igång ditt bygge (kallas igångsättningstillstånd).

Nästa steg i Grupp E är att välja om bilen ska homologeras eller ej.
- Homologeras betyder att bilen "besiktigas" av SBFs tekniker innan den blir godkänd att köra till tävling. Vid denna kontroll görs en nogrannare genomgång av allt som ändrats från original. När du homologerar bilen behöver du inte åka till vanlig besiktning varje år utan då räcker det med tävlingsbesiktning i SBFs tävlingar. Du får även göra lite mer med din bil om du homologerar:
- Plocka ur baksäte, mattor och innertak.
- Montera stålomspunna bromsslangar.
- Dra in broms- och bränslerör in i kupén.

Det negativa med att homologera är att SBF tar ut lite avgifter för denna procedur:
- Homologeringsbesiktning, 1900:-
- Dispensavgift till Transportstyrelsen, 1700:-
- Registreringsbesiktning via SBF, 800:-
- Vagnbok, 1650:-
- Registerkort, 280:-
Totalt: 6330:- (reseersättning till tekniker tillkommer också, brukar vara ett par hundra)

Avgifterna håller på att diskuteras i Rallyutskottet och en rejäl sänkning är på gång!

Vill du inte homologera och fortsätta köra till vanlig besiktning varje år är det Standard rallybil du ska satsa på. Då får du tvunget behålla inredningen original och inte dra om slangar och rör som man får med en homologerad bil.

Övriga kostander i samband med Standard rallybilsbygge:
- Registreringsbesiktning och vägning (hos din lokala bilprovning), ca 1500:-
- Vagnbok 300:-
- Registerkort 280:-
Totalt: 2080:-

Bilen blir ju naturligtvis lite säkrare och snabbare om du homologerar men det skiljer inte mycket! Det är ungefär hälften av bilarna idag som är homologerade skulle jag tro!

Nu när du rett ut om du ska homologera eller ej är det dags att börja bygga själva bilen!

1. Bilen ska rensas från originalstolar och lite annat som inte hör hemma i en rallybil. De flesta brukar plocka ur den mesta inredningen och skrapa bort ljuddämpningsmassa från golvet för att sedan lacka golvet (eller lägga tillbaka mattorna när man kör standard rally). Alla originalbälten ska plockas bort. Bilen kommer bli registrerad som 2-sitsig hur du än väljer att göra med papperna.

2. Steg två är att montera burbåge. Har du ingen svetsvana eller svetsvana vänner så är det lämpligt att leja bort detta till någon annan! Själva bågsatsen köper du från bl.a. Finess.se. Finess tar ca 4000:- för en sats. Rören i satsen följer reglementet men alla rör måste passa in innan de kan svetsas i. Mer information om hur du bygger båge och vilka regler som gäller för denna finner du på SBF.se under Rally/regler.

Vi på RallyShop.se bygger in bågar till i stort sett alla klasser. En rejäl Grupp E båge kostar 15 000:- monterat och klart inklusive rören. Har du taklucka på bilen tillkommer avgift för igenläggning av den samt extra takförstärkning. En enklare båge enligt minimikraven kostar 12000:- inklusive rör och montering. Hör av er för offert för just din bil!

3. När bågen är klar brukar man passa in tävlingsstolarna och bygga förstärkningar till stolarnas sidoskenor. Detta går att göra på många vis men det brukar bli bäst när man lägger förstärkningsjärn mellan kardantunneln och tröskellådan. RallyShop.se säljer en stolmonteringssats som svetsas i för 595:- / stol:

http://rallyshop.se/produkt/Stolsfaste-Svets

När stolarna är tillpassade är det dags för lite färg! Det brukar duga alldeles tillräckligt med penselmålning av båge och golv.

4. Nu börjar det roliga! Då var det dags att börja montera nya fina delar. I kupén är det ju bl.a. stolar, bälten, brandsläckare, bälteskniv, stolsverktyg och förstahjälpenkudde som det är "lag" på. De flesta brukar ju även byta till tävlingsratt och nav. Man behöver även sätta lite burstoppning på de känsligaste ställena runt huvudet och benen (på vissa ställe). 3m brukar räcka till hela bilen. Alla dessa tillbehör finner ni till oslagbara priser på RallyShop.se.

5. Väghållning.

 

På denna sida kommer ett antal tips presenteras inom kort!

Detta är ett exempel på en Volvo 940 Grp E som vi byggde våren 2012.

Har ni frågor eller vill att vi bygger en startklar bil till er så kontakta oss!!

0709-595155 eller info@rallyshop.se